Forum forum Strona Główna

 A teraz trochę teorii na początek

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
dh zastępowy :p




Dołączył: 08 Lut 2011
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Różyce 40

PostWysłany: Czw 18:07, 10 Lut 2011    Temat postu: A teraz trochę teorii na początek


SPRAWNOŚCI HARCERSKIE

„Harcerka bez sprawności może dużo i dobrze chce, ale mało i źle może”
J. Falkowska
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz
(tu i dalej w takim kontekście nazw: harcerka i harcerz używamy w odniesieniu do harcerki i
harcerza, harcerki starszej i harcerza starszego, wędrowniczki i wędrownika) potrafi posłużyć
się w razie potrzeby. Zdobywanie sprawności jest formą samokształcenia. Służy budzeniu,
rozwijaniu i pogłębianiu zainteresowań, umożliwia przyswojenie przydatnych w życiu
umiejętności i ćwiczenie zaradności oraz uczy rzetelności w działaniu. Przyznanie sprawności
jest uznaniem umiejętności harcerki i harcerza w danej dziedzinie.
Zdobyte sprawności wskazują, że harcerka lub harcerz wykonali określone zadania,
zdobyli niezbędne umiejętności z pewnej dziedziny i potrafią z nich korzystać.
Sprawności odgrywają ważną rolę w harcerskim wychowaniu. Aby w pełni wykorzystać
możliwości wychowawcze, jakie stwarza zdobywanie sprawności, drużynowy powinien
wiedzieć, że zdobywając je, harcerka i harcerz:
•zdobywają konkretną wiedzę i umiejętności,
•rozwijają swoje zdolności,
•odkrywają nowe zainteresowania,
•uczą się zaradności, przedsiębiorczości i rzetelności,
•uczą się szacunku dla ludzkiej pracy,
•sprawdzają swoje możliwości.
Wybór sprawności zależy od indywidualnej decyzji harcerki i harcerza. Zadaniem
drużynowego jest przedstawienie harcerzom oferty sprawności i stworzenie warunków do
ćwiczenia wybranych przez nich umiejętności. Drużynowy powinien także troszczyć się o to,
aby zdobywanie sprawności umożliwiało harcerkom i harcerzom osiągnięcie pewnego zasobu
podstawowych umiejętności z różnych dziedzin, potrzebnych w codziennym życiu,
przydatnych społecznie i wszechstronnie wspierających rozwój młodego człowieka.
Drużynowy powinien motywować do zdobywania sprawności. Musi przy tym pamiętać,
że nieuzasadnione obniżanie wymagań podważa wychowawczy sens sprawności. Do zadań
drużynowego należy także troska o to, aby zdobyte przez harcerki i harcerzy umiejętności
znalazły zastosowanie w ich codziennym życiu oraz w pracy drużyny.
Wymagania sprawności
1. Każda sprawność składa się z wymagań, dotyczących poznania lub zrozumienia
określonej dziedziny oraz z zadań, umożliwiających ćwiczenie, sprawdzenie i
zaprezentowanie konkretnych umiejętności.
2. Każda sprawność opisana jest w postaci 4-5 wymagań, wyrażonych najczęściej za
pomocą czasowników „wykonał”, „pokazał”, „przedstawił”, „zorganizował”,
„przygotował” lub innych wskazujących na zadaniowy charakter wymagania.
3. Podstawowy zestaw sprawności, zatwierdzony przez Główną Kwaterę ZHP, zawiera
wymagania sprawności, dotyczących tradycyjnych obszarów harcerskiego działania,
odpowiadających na wyzwania współczesnego życia, rozwijających najpopularniejsze
dziedziny zainteresowań harcerek i harcerzy.
Poziomy sprawności
Sprawności występują w czterech poziomach trudności.
1. Sprawności oznaczone jedną gwiazdką - dla początkujących w danej dziedzinie.
Pozwalają zdobyć podstawowe harcerskie umiejętności lub na poziomie elementarnym
poznać jakąś inną dziedzinę. Ich zdobywanie nie wymaga szczególnych predyspozycji i
warunków ani długiego czasu próby. Sprawności te najbardziej odpowiednie są dla
harcerek i harcerzy (10-13 lat).
2. Sprawności oznaczone dwiema gwiazdkami - dla pogłębiających wiedzę i doskonalących
umiejętności, rozwijających swoje zainteresowania. Motywują do zdobywania
podstawowej wiedzy z wybranej dziedziny poza programem pracy drużyny lub zastępu i
do samodzielnego poszukiwania możliwości ich praktycznego wykorzystania. Mogą je
zdobywać harcerki i harcerze (10-13 lat) oraz harcerki i harcerze starsi (13-16 lat).
3. Sprawności oznaczone trzema gwiazdkami – zakładają zdobycie ponadprzeciętnej,
rozległej wiedzy i umiejętności z wybranej dziedziny, wymagają umiejętności
samodzielnego, konsekwentnego doskonalenia się w tej dziedzinie, a także
zorganizowania do działania innych (np. zastępu, drużyny, klasy). Najbardziej
odpowiednie są dla harcerek i harcerzy starszych (13-16 lat).
4. Sprawności mistrzowskie – wymagają umiejętności na poziomie niemal profesjonalnym
(w przypadku dziedzin związanych z aktywnością zawodową), liczącym się w dorosłym
życiu. Mogą stanowić istotny atut przy podejmowaniu pracy zawodowej. Sprawności
mistrzowskie stanowią świadectwo zaawansowanych zainteresowań i dużej aktywności
społecznej w wybranej dziedzinie. Przeznaczone są dla wędrowniczek i wędrowników.
Osoby, które zdobyły sprawności mistrzowskie, to potencjalni eksperci (w drużynie, w
szczepie, w hufcu), służący pomocą zdobywającym sprawności niższego stopnia. W
niektórych dziedzinach odpowiednikiem sprawności mistrzowskich są uprawnienia
związkowe (np. odznaka „ratownika medycznego ZHP”), państwowe, specjalistyczne,
potwierdzenia umiejętności wydawane przez odpowiednie instytucje (np. prawo jazdy,
certyfikaty językowe, odznaki turystyki kwalifikowanej PTTK, uprawnienia żeglarskie).
Wymagania kolejnych sprawności mogą stanowić program indywidualnego rozwoju
harcerki lub harcerza w wybranej dziedzinie – drogę dochodzenia do mistrzostwa. Drogę tę
można rozpocząć od sprawności dowolnego poziomu, najlepiej odpowiadającej etapowi
rozwoju, zaangażowaniu, poziomowi zainteresowań, wiedzy i umiejętności harcerki lub
harcerza.
Zasady i tryb zdobywania sprawności
1. Harcerka i harcerz zdobywają sprawności indywidualnie, działając w zastępie i
drużynie. W czasie zdobywania sprawności harcerz lub harcerka powinni korzystać z
pomocy fachowców, książek i czasopism (to odnosi się szczególnie do sprawności
oznaczonych dwiema lub trzema gwiazdkami oraz mistrzowskich).
2. Po dokonaniu wyboru sprawności harcerka lub harcerz zgłasza drużynowemu
(zastępowemu, przybocznemu) chęć jej zdobywania, układa indywidualny plan jej
zdobywania i przygotowuje kartę próby.
3. Sprawność przyznaje drużynowy na wniosek rady drużyny. Wskazane jest korzystanie
przy tym z pomocy i opinii ekspertów – posiadaczy sprawności mistrzowskich (w
przypadku sprawności jedno-, dwu- i trzygwiazdkowych), instruktorów specjalistów
w danej dziedzinie, innych fachowców spoza drużyny.
4. Zdobycie sprawności ogłasza się w rozkazie drużynowego i potwierdza wpisem do
książeczki harcerskiej oraz umieszczeniem na mundurze znaczka sprawności.
5. Sprawności jedno-, dwu- i trzygwiazdkowe, tworzące jeden ciąg tematyczny (np.
higienista*, sanitariusz**, ratownik***), mają taki sam znak graficzny. Poziom
trudności oznaczany jest odpowiednim kolorem obwódki znaczka:
•sprawności jednogwiazdkowe – kolor granatowy,
•sprawności dwugwiazdkowe – kolor zielony,
•sprawności trzygwiazdkowe – kolor czerwony,
•sprawności mistrzowskie – kolor czarny.
Sprawności oznacza się za pomocą kółek o średnicy 30 mm z odpowiednim symbolem
graficznym, noszonych na prawym rękawie munduru.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez dh zastępowy :p dnia Pią 23:19, 11 Lut 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum Strona Główna -> Sprawności Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gGreen v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin